SLUITEN Bel ons +31 (0) 297 380 202
De simpele dingen

Regelmatig stuurt de VGB persberichten weg. U komt ze vast wel tegen als er iets opvallends gebeurt in handelskringen, rond specifieke bloemenfeestdagen of maandelijks samen met Floridata over de exportcijfers. Zo ook afgelopen week, het persbericht over de ‘Russische beer’. Dat na de vlotte start van de bloemenexport dit jaar de vraag in delen van Europa ineens werd gedrukt door het koufront. Een bericht met een opvallende kop en flink wat cijfers die de activiteiten van de handelaren over de grens representeren.
 
Direct na het verschijnen van het bericht begint dan steevast de telefoon te rinkelen met de al dan niet landelijke pers die nadere toelichting zoekt. We vragen dan altijd netjes waar het precies over gaat, dan zijn we maar vast voorbereid op de ‘lastigste’ vragen.
 
Vorige week liep het anders. Geen inhoudelijke vragen over de ‘Beer’, ontwikkelingen op de Oost-Europese markt, de Brexit of de koers van de Roebel. Nee, de belangrijkste vraag die werd gesteld ‘waarom heeft het koude weer überhaupt een negatief effect op de afzet’? Daar denken we in de sector niet eens meer over na. Je gaat er als vanzelf vanuit dat iedereen weet dat er minder bloemen en planten worden verkocht als het vriest, dat bloemen en planten niet van vorst houden en dat zeker Nederlanders dan gaan denken aan schaatsen en dus wel iets anders aan hun hoofd hebben. Dat het er in veel oost Europese landen iets anders aan toe gaat is ook wel duidelijk, daar is het de hele winter flink koud en zal een paar graden meer of minder niet veel indruk maken.  
 
Voor de landelijke pers echter was de invloed van kou op de verkopen hét thema. Er werd veel over gebeld, meerdere artikelen over geschreven en gedeeld op de meest relevante nieuwssites. Mocht u dus in beeld willen komen bij de landelijke pers. Het hoeft niet zo ingewikkeld te zijn, speel in op de actualiteit en houdt het vooral simpel dan gaat dat vast wel lukken!
 

Geef uw reactie

* verplichte velden