SLUITEN Bel ons +31 (0) 297 380 202
De menselijke maat

‘De toenemende ontkoppeling van productstromen en transacties, decennia geleden al voorspeld, is de laatste jaren in hoog tempo realiteit geworden. En dankzij webshops kan men wereldwijd zevenmaal 24 uur per week bloemen en planten kopen. De inkoop verandert hierdoor snel, in 2020 verloopt deze wereldwijd in hoofdzaak virtueel. Door internationaal vraag en aanbod bij elkaar te blijven brengen kan Nederland — zij het virtueel — ketenregisseur blijven. Het klokmechanisme zal, in digitale vorm dan wel, blijven bestaan maar marktplaatsen waar vraag en aanbod elkaar ook nog fysiek ontmoeten blijven vooral regionaal overeind. Behalve de inkoopsystemen, veranderen ook de logistiek, markt, productie(gebieden) en keten’.
 
Mooi toch deze visie op de inkoop in 2020. Niet zelf verzonnen hoor, het komt uit een onderzoek dat TNO voor de VGB uitvoerde. Let wel dat was in 2009, de periode dat het beeldveilen bij de bloemen op het punt stond verder uitgerold te worden!
 
Inkoopsystemen veranderen onder invloed van technologische ontwikkelingen. Steeds sneller komt steeds meer informatie beschikbaar. ‘Maar hoeveel informatie kan een mens verwerken? Dat wordt een van de knelpunten’, constateerde de onderzoekers van TNO toentertijd. ‘Niet alles wat virtueel mogelijk is, valt door de inkoper te behappen. De technologie begint de menselijke maat te overstijgen’. Bovendien is het takenpakket niet voor alle inkopers gelijk en ook hun werkdag ziet er vaak anders uit.
 
TNO ontwikkelde voor de visie op de inkoop geen indeling naar bedrijfstype maar naar type inkoper, beschreven in vier 'persona’s'. ‘In de toekomst zullen zij alle vier louter online inkopen, was en is de verwachting. Daarvoor moeten echter nog wel wat  knelpunten verdwijnen’ zo werd gezegd. Bij de bloemen is deze stap de afgelopen jaren grotendeels gezet, nu de planten nog maar wel graag met aandacht voor de menselijke maat.  

Geef uw reactie

* verplichte velden