SLUITEN Bel ons +31 (0) 297 380 202
                                                                         
 
Hoe komen vraag en aanbod in een veranderende markt bij elkaar? Hoe kunnen wij als Holland Sierteelt BV het brede en diepe assortiment in de toekomst wereldwijd blijven leveren? Deze vragen waren de insteek voor het interactieve VGB Blooming Breeders congres De marktplaats van de toekomst op woensdag 6 april 2016 in Corpus Congress Centre te Leiden. Acht inspirerende sprekers deelden hun ideeën met de ruim 200 bezoekers. Onderstaand vindt u de video, de presentaties en de foto's van deze inspirerende middag. 


Video
Via de trailer krijgt u vast een indruk. De hele presentatie van Ronald Teerds, Jan de Boer, Annemieke Roobeek en Kees Rippen zijn terug te zien op de video die door Kira Falticeanu deze middag is gemaakt. 

De sprekers en hun presentatie:
Kees Rippen, Kees Rippen Advies, 'Van vechten naar gezamenlijke verantwoordelijkheid'
”Partijen stonden vroeger meer tegenover elkaar dan naast elkaar. Dat heeft zich mede dankzij het Santpoortberaad ontwikkeld naar gezamenlijke verantwoordelijkheid om de Nederlandse sierteeltpositie te versterken. Via collectieve diensten, zoals transactiesystemen, logistiek en sinds kort ook weer promotie door Bloemenbureau Holland. Dat moeten we nu wel een slag verder brengen…”

Hendrico de Brabander/Gabrielle Fabbro, Noviflora 'Met uniek concept uit prijsdiscussie'
'Gezamenlijk hebben we een uniek concept ontwikkeld, waarmee we in één keer uit de eeuwige prijsdiscussie zijn gekomen'. 'In een Ogreen Clean Machine combineren we het wetenschappelijk bewezen luchtzuiverende effect van planten met eigentijdse potcombinaties en multichannel beschikbaarheid, offline en online'. 'Niet via de traditionele supermarkt, wel via onder meer pop-up en trend stores maar ook bijvoorbeeld kappers'
 
Kitty de Jong, Agro Fleur Select, 'Specialties en veilingsysteem versterken elkaar'
”Toch ben ik ook de veilingklokfunctie weer gaan waarderen als instrument om een nieuw product onder een breder koperspubliek bekend en verkocht te krijgen. Maar hoe gaan we dat in de toekomst doen en hoe belangrijk is een breed, diep en vernieuwend assortiment voor onze marktpositie?”

Eric Moor, Sion - Decorum, 'Merkbeleving uit spagaat trekken' 
'Heel vaak is beweerd dat merken voor sierteeltproducten niet zinvol zijn. Nu is er weer een redenering dat merken de oplossing zijn. Als Decorum willen we die kant op en een stap verder zetten richting gesloten keten en schapbeheer. Als Decorum zijn we er klaar voor om de stap te zetten van een handelsmerk naar een consumentenmerk. Met wie kunnen we dat uitbouwen en welke leiders staan op om degenen, die willen en kunnen, mee te nemen?'

Ronald Teerds, Royal FloraHolland, 'Jaar van de versnelling'
'Het is echt noodzakelijk om in te spelen op ontwikkelingen. De omslag naar een meer vraaggestuurde keten en verdere fijnmazigheid in de distributie vraagt om nieuwe transactie- en transportsystemen. We gaan nu de verschillende oplossingsrichtingen doorrekenen en eind van het jaar moet dat zijn afgerond. Een cruciaal proces voor alle belanghebbenden als klanten, kwekers en medewerkers'


Arjan van der Voort,
Zentoo, 'Durf zelfstandigheid prijs te geven'

'Succesvolle samenwerking is een stap dichterbij als je een stuk van je zelfstandigheid als ondernemer durft af te staan. Letterlijk prijsgeven, daar moet je dan niet bang voor zijn'. ‘Om als sectorpartijen te kunnen vermenigvuldigen moet je ook delen.’

Jan de Boer, Barendsen, 'Ondernemen doen we samen'
'We moeten ook durven dromen en hopen, dat iedereen die vooruit wil, meedenkt, meepraat en meedoet. Met elkaar moeten we op zoek naar de noodzakelijke combinatie van het fingerspitzengefühl van de klassieke handelaar en kweker met de nieuwe media, marktdata en mogelijkheden.'
 

'In de sierteeltclusters en greenports is de sector groot geworden dankzij een combinatie van concurrentie en samenwerking. Een volgende stap is opschalen naar ecosystemen waarin clusters samenwerken en internationaliseren. Excelleren in plaats van concurreren, de sterke bedrijven en organisaties zijn daartoe in staat. In dat proces is FloraHolland niet noodzakelijkerwijs de gedoodverfde leidende partij'

Foto's
De foto's, die deze middag zijn gemaakt door Nils van Houts kunt u hier bekijken.