SLUITEN Bel ons +31 (0) 297 380 202
Wijzigingen betalingszekerheid 
Met een Sepa Direct Debit incasso gecombineerd met een Non Storno Verklaring worden de aankopen via Royal FloraHolland direct en onherroepelijk afgerekend. Volgens Basel III, waarin de aangescherpte wet- en regelgeving en wijzigingen in het Europese betalingsverkeer zijn geformuleerd, is deze combinatie niet langer toegestaan. De reden hiervoor is dat de non-stornoverklaring ongelimiteerd is, voor de bank houdt dit een ongedekte risico in. 

Samen met de banken zocht Royal FloraHolland daarom naar een passend alternatief dat:
  • recht doet aan de sector;
  • de kredietpositie van handelaren niet verslechtert;
  • minder risico oplevert voor alle partijen.
Deze uitgangspunten sluiten SEPA uit omdat dit alternatief een betalingsrisico van in totaal 5 dagen oplevert.

SWIFT
Het Swift netwerk waar Royal FloraHolland recent gebruik van is gaan maken biedt een alternatief. Royal FloraHolland kan via dit netwerk een betaling aan zichzelf uitvoeren ten laste van de rekening van de handelaar. Uiteraard moeten de handelaar en de bank de veiling hiervoor wel eerst machtigen.

De banken (ABN Amro, Deutsche Bank, ING en Rabobank) hebben beperkte toestemming gegeven tot het gebruik van rekeningen in hun beheer. Zij geven de mogelijkheid af te boeken MITS het saldo toereikend is. Omdat boekingen niet meer uitgevoerd zullen worden als een ongeoorloofd debetsaldo het gevolg is vraagt Royal FloraHolland een bankgarantie/borgstelling van de handelaren.
 
De omvang van deze zekerheid wordt als volgt bepaald:
  • voor Klok: gemiddelde dag aankoop gedurende het eerste half jaar;
  • voor Connect: gemiddelde dag aankoop, eerste half jaar maal twee;
  • nieuwe klant: geschatte dag aankoop en intensieve monitoring. Deze garantie kan zowel naar boven als beneden worden bijgesteld.
Let op: aan de non-storno is nu een borg gekoppeld van 4 à 5 dagen omzet.

Alternatief voor storneren
Een boeking via Swift is onherroepelijk. Royal FloraHolland heeft niet het recht ongeoorloofde afboekingen te doen. Is een klant van mening dat een betaling incorrect is dan stort de veiling het bedrag binnen 24 uur terug. DAARNA gaat Royal FloraHolland uitzoeken of de claim terecht is. De storno optie is dus vervangen door een claim optie.

Verdere informatie
Een alternatief voor Swift is het vooruit storten. Dit kan alleen bij klok aankopen (dus niet bij Connect) die dan beperkt zijn tot het gestorte bedrag. Verder lijkt Swift het voor bedrijven eenvoudiger te maken om, wanneer gewenst, over te stappen naar een andere bank.

Uitrol en communicatie
De einddatum voor het gebruik van non storno is 1 januari 2017. Het Swift alternatief is al uitgerold bij handelaren die bankieren bij de ABN Amro, Deutsche Bank en ING. Ook de Rabobank heeft groen licht gegeven en is gestart met de uitrol. Dit is echter lastiger omdat een groot aantal klanten van Royal FloraHolland (950) hier bankiert, waaronder veel kleinere bedrijven. Gestreefd wordt om ook bij deze bedrijven Swift voor 1 januari 2017 uit te rollen.

Vragen & contact 
Heeft u vragen, behoefte aan een informatiebijeenkomst waar bank en veiling nadere informatie kunnen verstrekken of wilt u met uw collega handelaren in gesprek over Swift dan hoort de VGB het graag. Contactpersoon: Manon Velthuis via 
mvelthuis@vgb.nl of telefoon 0297 380203