SLUITEN Bel ons +31 (0) 297 380 202

Slimme marketing

Het is al weer meer dan drie jaar geleden dat de VGB samen met Bloemenbureau Holland en Royal FloraHolland onderzoek deed naar de zeven consumenten segmenten van bloemen en (tuin)planten. Over hoe de kennis gedeeld kon worden zodat zoveel mogelijk handelaren en telers er profijt van hadden werd ook nagedacht. In handelskringen is inmiddels best veel veranderd. De groep intensieve gebruikers van de data is, net als de groep bedrijven die op zeer professioneel wijze marketing inzet, gegroeid. En dat is prettig want een update van het onderzoek wordt voor halverwege 2018 voorbereid en dan is input vanuit de gebruikers zeer gewenst.

Koopjes en nog eens koopjes

De 11e van de 11e is niet alleen Sint Maarten, het begin van het Carnavalsseizoen, in veel landen de dag ter nagedachtenis aan de Eerste Wereldoorlog maar het is ook Singles Day! Tot een week geleden had ik er nog nooit van gehoord. Overgewaaid uit China waar het cijfer één symbool staat voor individu. Dat maakt 11 november bij uitstek geschikt om het vrijgezellenbestaan te vieren als een soort anti-Valentijnsdag. Voorheen vooral op de universiteiten maar vandaag de dag zeer populair onder veel Chinese jongeren. Een feestdag en een echte shop- oftewel koopjesdag.

Booming Brexit

Weet u precies wat de consequenties van de Brexit voor uw bedrijf zijn? Hoe de koers van de Pond zich straks verhoudt tot de Euro? Hoeveel bloemen of planten u dan nog mag leveren aan uw klanten en tegen welke prijs? Hoeveel extra tijd en geld u dan al of niet kwijt bent aan fytosanitaire controles? Nee, is waarschijnlijk het antwoord. U kent de huidige gevolgen en over de gevolgen van de verschillende scenario’s op de langere termijn heeft u wel al nagedacht. Logisch, maar het is zoals de Rabobank in een recent rapport terecht beschrijft ‘De toekomstige invullingen van de verdragen met de EU bepalen grotendeels de impact voor de sierteelt’.

Elke schakel haar eigen rol

Voor- en tegenstanders. Overal kom je ze tegen: in vakbladen, nieuwsbrieven en op sociale media. Voor- en tegenstanders van het aanwenden van Europese financiële middelen voor hulp aan de slachtoffers van de orkaan op Sint-Maarten en van de regeringscoalitie die binnenkort op het bordes lijkt te staan. Dichter bij huis: voor- en tegenstanders van digitaliseren in de bloemen- en plantenwereld, van het behouden van de fysieke veilingklok en van nieuwe handelsplatformen.

De menselijke maat

‘De toenemende ontkoppeling van productstromen en transacties, decennia geleden al voorspeld, is de laatste jaren in hoog tempo realiteit geworden. En dankzij webshops kan men wereldwijd zevenmaal 24 uur per week bloemen en planten kopen. De inkoop verandert hierdoor snel, in 2020 verloopt deze wereldwijd in hoofdzaak virtueel. Door internationaal vraag en aanbod bij elkaar te blijven brengen kan Nederland — zij het virtueel — ketenregisseur blijven. Het klokmechanisme zal, in digitale vorm dan wel, blijven bestaan maar marktplaatsen waar vraag en aanbod elkaar ook nog fysiek ontmoeten blijven vooral regionaal overeind. Behalve de inkoopsystemen, veranderen ook de logistiek, markt, productie(gebieden) en keten’.

Nog even ......

De rust is weergekeerd in bloemen- en plantenland dus er is tijd om aandacht te besteden aan het opschonen van het archief. Vorige week heb ik dan ook wat uurtjes vrijgemaakt voor opruimen, bureau en afvalcontainer te legen en met de scanner in de aanslag aan de gang te gaan. Een verzameling papier nog afgestemd op de oorspronkelijk grootte van de organisatie en ingericht op projecten. Het VGB projectbureau is gestopt daarom naast de reguliere opschoning meer aandacht voor digitale opslag.

Heldere leveringsvoorwaarden

Onder de noemer ‘Juridische middag’ werden de VGB leden twee weken geleden bijgespijkerd over allerlei bestaande en nieuwe juridische feiten waar een handelaar zeker van op de hoogte moet zijn. Zoals de nieuwe Europese Privacy verordening, de VGB Inkoop- en Leveringsvoorwaarden en diverse arbeidszaken op het gebied van ziekte. re-integratie en ontwikkelingen op het gebied van werkvergunningen. Veel praktische juridische wetenswaardigheden met voorbeelden en tips passeerden de revue met dank aan deskundigen van Lexence en Schoenmaker Bedrijfsjuridisch Advies.

Vitaliteit

Van alle Europeanen zijn Nederlandse werknemers het gelukkigst. Driekwart is tevreden over zijn werk, het stressniveau, de vooruitzichten en de relatie met collega’s. Uit onderzoek van ADP blijkt dan ook dat ondernemers in Nederland goed voor hun medewerkers zorgen. Sommige bedrijven doen daar nog een schepje bovenop, gaan duurzaam om met het personeel en zetten in op vitaliteit. Vitale bedrijven zetten in op werkplezier en zorgen voor een gezonde groene werkomgeving waar planten niet ontbreken.

Sentimental Journey

18,5 jaar VGB archief en kasten schoonde ik de afgelopen weken op. Met ‘enig sentiment’ las ik terug wat we in die jaren gedaan hebben en met welke bedrijven we samenwerkten. Helaas inmiddels veel vergane glorie: Zurel, Baardse bloemen, Blumex, Movrie, Ciccolella, Florimex, Wesseling en ga zo nog maar even door. Gelukkig vonden de medewerkers vaak binnen de sector weer een nieuwe baan, bij een innovatief bedrijf dat zich wel verder weet te ontwikkelen. Ook een hoop projecten gedaan met Rijnsburgse lijnrijders. Vol in beweging, inkoop uitbesteden, ondersteunende verkoop via de websites en hopen dat de kinderen in het bedrijf blijven.

Positieve groothandel

Nederlandse ondernemers, vooral de groothandelaren, zijn positief gestemd. Uit de conjunctuur enquête Nederland blijkt dat het ondernemersvertrouwen sinds 2014 aan het toenemen is en voor volgend jaar de meerderheid ook optimistisch gestemd is. Meest positief zijn de bedrijven in de bouw, gevolgd door de groothandel. Zij verwachten investeringen, inkooporders, werkgelegenheid en zijn positief over de omzetverwachting in zowel binnen- als buitenland. De groothandel is voor het zevende kwartaal op een rij zelfs bovengemiddeld positief.

The day after

Donald J. Trump begrijpt ons, het gaat om ‘the People’. Niet om de elite in Washington, niet om achterhaalde idealen en verkeerde keuzes van het oude regime en zeker niet om de bureaucraten die oude idealen in acties hebben omgezet. Idealen kunnen bij het grof vuil en je mag jezelf er ook bij neerzetten. Met een verwijzing naar de noden van ‘the People’ heb je natuurlijk altijd gelijk. Wilders, Le Pen en Salvini hebben naar hun eigen zeggen ook het alleenrecht op de noden van ‘the People’. Binnen Europa zijn er tot nu toe gelukkig nog voldoende tegenkrachten, andere gedachten en diepere idealen die ons verbinden.

Kennis delen

Was macht eerst kennis nu is het kennis delen. Dit is onder andere te zien bij grote bedrijven als Google en Facebook. Zij zetten hun netwerk open voor content en delen het vervolgens met de wereld. Ondanks uitspraken als “samen kom je verder” en “alleen door te delen kan je vermenigvuldigen” is kennis delen binnen de sierteeltsector nog lang niet altijd de standaard. Aanstaande woensdag 18 januari gaat het afsluitende GreenCHAINge seminar over het delen van kennis in kwaliteit gestuurde ketens.

Kennis, service en empathie

Soms loop je tegen organisaties aan die direct indruk maken. Problemen die je zelf nog niet hebt kunnen benoemen lossen zij op! Zo was mijn eerste bestelling bij Coolblue een verademing en vorige week las ik over Picnic. Deze nieuwe on-line websuper is bijna te mooi voor woorden. Een eenvoudige app, (bijna) gratis bezorgen op een half uur nauwkeurig, detailinformatie over de logistiek en met hun elektrische auto’s ook nog aandacht voor duurzaamheid. Het aantal orders van Picnic nam vorig jaar toe met 1152%!

Strik

Iedereen natuurlijk, zowel privé als zakelijk, een gezond en succesvol 2017 toegewenst. Zoals in de handel vaak wordt gezegd: wij beginnen weer bij nul. Dat het vorig jaar is afgesloten met een absoluut record wat de export betreft is vooral te danken aan hogere prijzen. Maar op zich is het altijd goed om terug te kunnen kijken op een recordjaar. Dat geeft een referentie om dit jaar in perspectief te kunnen zetten. Het is maar een van de kengetallen. Winst en marge zijn zeker zo belangrijk. En toch doen wij ons vaak te kort in de handelscijfers met betrekking tot onze economische prestaties.

Vroeger was het beter

In de afgelopen vijf jaar ging de gemiddelde leeftijd van het personeelsbestand van Royal Brinkman met zes jaar naar beneden. Dit kwam vooral door uitstroom van ervaren en aantrekken van jonge medewerkers. Ditzelfde is nu gaande bij Royal FloraHolland en hierdoor komen veel ervaren mensen beschikbaar voor het bedrijfsleven dat om goed personeel zit te springen. Mensen die nog in de veronderstelling zijn dat iedereen met een hoop ervaring ook goed is verwachten hier een match te zien. Kansen genoeg zou je zeggen.

Opkomst van de BWMmer

Bent u wit (vroeger heette dat blank), boven de 50, woonachtig op ‘het platteland’ en ergert u zich regelmatig aan politieke zaken? Ja? Dan valt u tegenwoordig in de categorie ’Boze Witte Man’. Ook ik, geboren in Groningen, regelmatig geagiteerd over (sector) politiek en onnavolgbaar Topsectoren beleid, blijk tot deze doelgroep te behoren. Met een ruime definitie maar met goed gevoel voor wat bij onze doelgroep leeft heeft Trump veel Amerikanen blij gemaakt. “Onze” Geert ziet het allemaal nog wat te bekrompen. Wanneer je geen Henk of Ingrid heet en niks tegen Marokkanen hebt (Nederlanders met een migratie achtergrond uit Noord Afrika) dan val je al snel buiten de doelgroep. Nu is dat gelukkig anders. De BWMmer staat voor verandering, omwenteling van het bestaande en afzetten van (politieke) machtsblokken.

De ontevreden burger

In de afgelopen maanden is een update gemaakt van het consumentenonderzoek naar segmenten die relevant zijn voor de consumptie van bloemen en planten. De crisis is in grote lijnen voorbij dus wij waren best benieuwd of dit betekent dat mensen ook weer meer uitgeven aan sierteeltproducten. Ook waren wij zeer benieuwd naar de ontwikkelingen binnen de groep ‘desinterested’, mensen die gewoon geen interesse hebben in bloemen of planten of de groep ‘Conventional Smart Shoppers’, mensen die alleen op zoek zijn naar koopjes.

Twee weken op de hei

Tijden veranderen en zo ook bedrijven en functies. Nokia en de postbode verdwijnen uit het straatbeeld, de dokter en het onderwijssysteem staan op de nominatie om vervangen te worden. Denk je van niet? Hoe vaak zoek je zelf eerst al op internet iets op over jouw klachten voordat je naar de dokter gaat via Google of thuisarts.nl? Als je daar data aan toevoegt die gemeten kan worden door smartphones en smartwatches, krijg je al een redelijk goede diagnose. Daarnaast zijn er allerlei apparaatjes voor thuisgebruik om bloed en/of urine te meten. Door de exponentiële groei worden deze apparaatjes alleen maar beter en goedkoper en is over een paar jaar de dokter overbodig om een diagnose vast te stellen.

Glances....

Wat? Glances? Wel eens van gehoord? Waarschijnlijk niet ... Het is geen bladglans, het zijn de notificaties die op een Apple Watch te voorschijn komen. Prachtig ding zo’n smartwatch. En net als bloemen en planten, goed doordacht en gebaseerd op emotie. Eén design met zeven sensoren op 15 vierkante centimeter dat door miljoenen mensen gekocht wordt. Een waar hoogstandje. In onze sierteeltsector is het meestal andersom. Wij bieden een miljoenen assortiment aan die ene klant. Door nieuwe technieken word ik getriggerd om na te denken over wat je er mee kan. Wat kan je met zeven sensoren meten? Stel je voor … je geeft jouw vriendin een rode roos en jouw horloge ziet dat jouw hartslag hetzelfde blijft. Toch fijn dat jouw vriendin kan zien dat zij niet degene is die jou het hoofd op hol brengt. Dan weet ze hoe laat het is….

Vrijhandel moet uit het verdomhoekje

Dit was de kop boven een statement van EVO en FENEDEX. Twee organisaties die de principes van vrijhandel ondersteunen omdat hun leden voortdurend daarvan profiteren. Een definitie van vrijhandel is: een handelssysteem dat handelaren in staat stelt wereldwijd te handelen zonder tussenkomst door overheden. In de praktijk betekent dit vrij verkeer van goederen en diensten op mondiale schaal. Prijzen en goederen zijn in dit systeem een goede afspiegeling van daadwerkelijke vraag naar en aanbod van een specifiek product.

Jeugd heeft de toekomst

Stilstand is achteruitgang en als bedrijf moet je blijven innoveren om continuïteit te kunnen waarborgen. Dat vindt iedereen, tenminste daar ga ik vanuit. Of zijn er nog bedrijven die alles met paard en wagen vervoeren, brieven schrijven en faxen in plaats van gebruik te maken van de internet mogelijkheden? Wat is innovatie en wat kan je er bedrijfsmatig mee doen? Voor mij is echte innovatie iets nieuws ontwikkelen zoals een zelfrijdende auto of bestaande technieken slim samenvoegen in één apparaat zoals een smartphone. Het slim kopiëren van bestaande technieken en ideeën uit andere sectoren wil ik ook nog wel onder innovatie scharen.

Welke pil?

Op dit moment wordt volop gewerkt aan de ontwikkeling van de iPill, onder andere door Philips. Deze intelligente pil ligt over vijf jaar in de apotheek of misschien print de dokter die iPill dan zelf wel … Zo’n pil bestaat uit een microchip, silicium, magnesium en koper. Breng dit in contact met een kleine hoeveelheid water en er ontstaat een zwakke elektrische stroom, precies genoeg om een signaal af te geven aan de mobiele telefoon. Doordat de microchip in verbinding staat met een mobiele applicatie wordt data gegenereerd. Uiteraard geen data die je wilt delen, maar je krijgt wel een profiel dat aangeeft wat je nodig hebt om jouw medicijngebruik te verminderen. Wanneer deze slimme pil op grote schaal geproduceerd gaat worden, wordt deze ook betaalbaar.

Cool Logistics

Afgelopen week heeft de VGB op uitnodiging een presentatie gegeven tijdens het Cool Logistics Global Congres in Bremen. Tussen de giganten van MAERSK line, MOL, Hamburg Sud en CMA CGM mocht ik vertellen ‘hoe het moet’ met de bloemenlogistiek in een zeecontainer. Het is best een prestatie om rozen 28 dagen fris te houden van Mombasa naar Antwerpen. Bijzonder is ook de uitstekende samenwerking tussen de circa 10 kwekers en 5 betrokken handelaren. De voorbeeldige samenwerking tussen FloraHolland en VGB is zelfs genomineerd voor een cool chain Alliance award, heb ik begrepen. Zonder gekheid, ik was behoorlijk onder de indruk van de diverse logistieke bedrijven, gespecialiseerd in het transport van Perishables.

Is prijs belangrijk?

Stel je gaat naar een bijeenkomst en bij binnenkomst vraagt iemand: ben je ziek geweest? Je ziet zo bleek. Een uur later vraagt iemand: heb je een zware week gehad? Je ziet zo bleek. Nog een uur later opnieuw dezelfde vraag. Het gevolg is dat je jezelf zelfs slecht begint te voelen en als je in de spiegel kijkt zie je inderdaad dat je bleek ziet. Doordat meerdere mensen je de indruk geven dat je er slecht uit ziet ga je het op een gegeven moment nog geloven ook, terwijl er bij binnenkomst helemaal niets aan de hand was.

Don’t block the chain

Op 1 januari 2008 werd de wereld mooier. De prognose van de nieuwe coöperatie FloraHolland was toen vier miljard euro omzet met een bedrijfsresultaat van 10 miljoen euro en 3% omzetgroei per jaar. Even snel doorgerekend zou in 2015 de omzet dan op 4,9 miljard uitkomen. Het daadwerkelijke resultaat was 4,5 miljard euro. In datzelfde jaar 2008 werd de blockchain, universeel grootboek, technologie uitgewerkt en in 2009 werden de eerste Bitcoins verhandeld. Deze digitale munten vertegenwoordigden eind 2015 een waarde van ruim 6 miljard euro. Het huidige marktkapitaal is 9,6 miljard dollar.

Klanten trouw

Bestaat het nog? Klanten trouw, trouw aan jouw leverancier of aan de veiling? Emotioneel is het antwoord vaak: tot aan de voordeur. Daarna is er geen interesse meer zolang er maar op tijd betaald wordt! Veel KOA handel naar Oost Europa gaat zo. Klanten shoppen bij leveranciers die het laagste percentage rekenen of alleen een bedrag voor overzetten en verpakken van klokhandel op Denen, welke de klant zelf bij het dock afhaalt. Kwaliteitscontrole … niet nodig, betalingstermijn … twee maanden graag. Er zijn handelaren die zich laten uitspelen en hier te ver in gaan. Je kan dit ook goed doen en tot bedrijfsstrategie maken. Dit heet ‘Operational excellence’, met minimale kosten en maximale efficiency de laagste tarieven in de markt neerleggen.

Hoe verkoop je meer?

Afgelopen week werd mij gevraagd: ben jij marketeer? Dat zette mij aan het denken omdat ik tijdens mijn studie niets had met het voor mij “zweverige” vak marketing. Sinds ik bij de VGB werk heb ik, via verschillende bijeenkomsten, blijkbaar het nodige meegekregen over projecten zoals: Into Green, KiKi, Consumententool, Onlinetests en trends. Daarnaast loop ik geregeld bij verschillende bloemisten binnen om bloemen of planten te kopen voor thuis of als cadeau. Zo ervaar ik zelf wat een bloemist adviseert en welke tips ik krijg. Ik probeer zo ook een idee te krijgen hoe de boodschap van de kweker/handelaar over bloemen en planten in de keten doorgegeven wordt tot aan de consument.

Disruptive of destructief?

Gisteravond nam ik mij voor een spetterende column te schrijven over disruptive innovation. Innovatie komt tegenwoordig tot stand via mind blowing methods en als beëdigd innovatie manager voor de topsector tuinbouw zou ik toch in staat moeten zijn daar iets zinnigs over te zeggen. Dus ik start met het ABC van disruptive innovation. Oeps.. daar ga ik al bijna de mist in, ik moet natuurlijk starten met ZYX. Want uiteraard begin je direct met die acties waar je normaal gesproken mee eindigt.

De wereld van de millennials

Millennials of ook wel generatie Y worden ze genoemd. De generatie werknemers die zich nu op de arbeidsmarkt aandient. Deze ’next generation’ is geboren tussen 1980 en 2000 en wereldwijd de grootste generatie ooit. Groter zelfs dan de Babyboomers. In de sierteelt maken wij ons wel eens zorgen. Kiezen jongeren nog wel voor werken in de bloemen en planten? Is de werknemer van de toekomst nog wel bereid ’s ochtends om 6.00 uur of eerder aan de slag te gaan? Een terechte zorg want millennials staan anders in het leven dan hun voorgangers en stellen absoluut andere prioriteiten.

Komkommertijd

Waar komt die uitdrukking vandaan? Het gaat om de periode dat er veel komkommers zijn en weinig handel is. Vorig jaar citeerde ik een marketeer “in juli en augustus gaat de business in een zomerslaap omdat gedacht wordt dat iedereen met vakantie is”. Hij vertelde zelfs dat in de vakantiepiek slechts 10 tot 15% van de mensen met vakantie is, dus nog voldoende te doen. Kijken wij naar de sierteeltexportcijfers van vorig jaar dan wordt dit bevestigd. De maandcijfers juli en augustus zijn maar tussen de 10 en 15% lager dan september, oktober of november. Kortom, werk aan de winkel. Waarom geen gebruik maken van de vakantiepiek? Mensen gaan weg maar komen ook weer terug. In een huis zonder bloemen. Waarom niet een promotieactie zoals na de kerst: kerstboom er uit, kamerplant erin. Zoiets van welkom thuis, zeg het met bloemen.

Gaat de sierteelt leren van Brexit?

Op het moment dat de Britten zich op 23 juni jl. uit de EU stemden, ontstond de discussie of dat wel echt de bedoeling was. In zowel Nederland als andere landen ontstond ook gelijk de vraag of er een referendum plaats kon vinden. Niet omdat men tegen de EU, vrij handelsverkeer of samenwerking binnen de EU is. Wel omdat men het niet eens is met de manier waarop vanuit “het autoritaire” Brussel gewerkt wordt. Naar mijn idee ging het referendum daarom niet over het al dan niet uit de EU stappen maar meer over het wel of niet eens zijn met de wijze waarop het gaat binnen de EU. Waren de Britten in de EU gebleven dan was er voor Brussel geen reden om te denken dat zij niet goed bezig zijn. Nu is er een kans dat zij wakker geschud zijn met alle bijbehorende gevolgen……..

Dino plaatjes

Sinds enkele weken ontvang je bij Albert Heijn bij elke 10 euro besteding vier Dino plaatjes. Deze kan je verzamelen en in een bijbehorend boek plakken. De serie bevat ook plaatjes die met een app op de telefoon gescand kunnen worden. Daardoor is het mogelijk een Dino drie dimensionaal in jouw eigen omgeving te laten lopen. Virtual Reality, VR, is de techniek die dit mogelijk maakt. Het is leuk om te zien dat grafisch de realiteit erg benaderd wordt. Het geeft daarnaast ook een mogelijkheid jonge kinderen te laten wennen aan het toekomstig virtueel boodschappen doen. Een geniale combi!

Hoe wint u het van de chatbots?

Facebook oprichter Mark Zuckerberg presenteerde enkele weken geleden in San Francisco de bèta versie van het Messenger platform voor bedrijven. Hiermee kunnen zij zich richten op consumenten die nagenoeg geen gebruik maken van e-commerce. Mark Zuckerberg kwam in zijn presentatie met een opvallend voorbeeld: bloemen! Met één klik is het mogelijk via Facebook Messenger direct een boeket te kopen. Door de koppeling met creditcardorganisatie Visa is de betaling gegarandeerd en met een elektronisch bericht naar de aangesloten logistieke dienstverleners is de cirkel rond.

Marktconforme aanbodinformatie

In de stuurgroep regelgeving, een van de laatste VBN groepen, is naast de veilingen en Floricode ook de VGB vertegenwoordigd. Het meeste werk van deze groep gebeurt achter de schermen en in de praktijk hoort u er waarschijnlijk niet al te veel van. Toch is regelgeving belangrijk. Met de productspecificaties, waar de stuurgroep over waakt, wordt min of meer de ondergrens aangegeven die geldt voor het verhandelen van producten in of via Nederland. Dus welke informatie zet de teler op de aanvoerbrief en wat vindt zijn klant aan productinformatie terug in het klokfront en/of op de EKT. Ook in de rechtstreekse handel dienen de eisen in de productspecificatie vaak als ondergrens voor de geleverde producten.

(On)tevreden klanten

Een tevredenheidsonderzoek onder bestaande klanten is eigenlijk onzin. Ontevreden klanten zijn meestal geen klant meer. Hierdoor pakt een klanttevredenheidsonderzoek bijna altijd positief uit. Het is meer voor jezelf, om te horen dat je goed bezig bent! Wel eens gedacht aan een klant ontevredenheidsonderzoek? Kijken en luisteren waarom klanten zijn weggegaan? Bijna altijd komt als nummer één gebrek aan aandacht naar voren. De klant kreeg geen, onvoldoende of verkeerde aandacht.

M’n liefie ligt plat …

Veel digitale informatie wordt via het draadloos netwerk WiFi met dezelfde snelheid doorgegeven als de vaste kabel aansluiting. In het huidige internet tijdperk vinden wij dat heel normaal. Geen WiFi op een locatie, geen connectie mogelijk of ligt internet eruit? Dan zijn wij hulpeloos, in paniek en delen wij deze frustratie het liefst via social media maar …. helaas dat werkt dan ook niet. Zoals het gaat in de snelle digitale wereld heeft WiFi alweer een opvolger: LiFi. Hiermee wordt data met LED lampen via, voor het oog, niet zichtbare flikkeringen verstuurd. Dit gaat tot 100 maal sneller dan de huidige overdracht via WiFi. Snelheden tot 10 GB per seconde zijn al gehaald en dat is zelfs 250 maal sneller dan het huidige WiFi.

’Het kan verkeren’

Recent verraste de voorzitter van de Raad van Commissarissen van Royal FloraHolland ons met de uitspraak dat de veilingklok over 10 jaar niet meer bestaat. Prijsvorming zou wellicht plaatsvinden via een nog niet bestaand digitaal daghandel systeem. Mogelijk moet dit bericht in de pers wat genuanceerd worden omdat niet duidelijk is binnen welke context hij deze opmerking gemaakt heeft. Het kan zijn dat de voorzitter een voorschot op zijn naderend afscheid nam door in meer vrijheid zijn persoonlijke visie weer te geven.

Get Your Flower Act Together

Deze dringende oproep deed professor Annemieke Roobeek van de Nyenrode Business Universiteit afgelopen week. Wij, de sierteeltgroothandel, “parasiteren” op de collectief behaalde successen uit het verleden, innoveren niet meer en snijden hoogstens de kosten uit onze aanvoerketens. Ook Erik Moor, bijzonder gerespecteerd ondernemer en voorzitter van Decorum doet aan ketenverkorting. Met wat diverse handelsbedrijven voor hem al geruime tijd deden probeert hij nu, als categorie manager, opnieuw het wiel uit te vinden.

Bent u een Eco Hippie?

Ongetwijfeld vraagt u zich nu af waar het met deze column naar toe gaat. Wel, heeft u zich wel eens afgevraagd hoe duurzaam u zelf bent? Ik wel! Met alle aandacht voor MVO en duurzaamheid is deze vraag niet zo lastig te beantwoorden want er zijn legio tests die je daar een antwoord op kunnen geven. De eerste test die ik tegenkwam laat op basis van vijf vragen weten of je als Eco Hippie of als planeetverbrander door het leven gaat. Meer serieuzere tests leveren mooie rapporten, QuickScans of mondiale voetafdrukken op. De laatste laat zien hoe veel hectare nodig is om in je eigen voedsel, energie, wonen en mobiliteit te voorzien. Bij mij zit de angel duidelijk in de ‘mobiliteit’.

Nooit meer piekeren

Terreur, oorlogsgeweld, volksverhuizingen en politieke onrust. Onzekere tijden waarvoor geen simpele oplossingen zijn. Anders waren ze al lang bedacht. Allemaal zaken waar u zelf niets aan kunt doen maar die uw onderneming wel kunnen beïnvloeden. Want onzekerheid en politieke en economische instabiliteit is slecht voor de export. Bijvoorbeeld Brexit is slecht voor onze exportpositie, omdat de pond in waarde zal verminderen, dat kunnen wij al wel voorspellen. Maar wat kunt u er als individuele ondernemer aan doen? Niets, het overkomt u. 6 april a.s. heeft u wel de kans om iets te beïnvloeden.

Identiteit en imago

Grow, het nieuwe Royal FloraHolland relatieblad is uit. Een blad voor leden en klanten, behorend bij de nieuwe identiteit van Royal FloraHolland. Een volgende stap in de strategie 2020, met Royal FloraHolland als verbinder in de wereldwijde sierteeltketen. Een club waar je bij wilt horen. Een nieuwe identiteit enerzijds gebaseerd op groepsverbondenheid met een gewenst zelfbeeld van samenwerken, kennisdelen, draagvlak en vertrouwen, anderzijds op het succesvolle coöperatieve verleden. Maar hoe zit het met het nieuwe imago?

Met passie

Deze week staat helemaal in het teken van de ‘Engelse moeders’. 6 maart is het Mothering Sunday (Moederdag) in het Verenigd Koninkrijk. Deze van oorsprong Christelijke feestdag werd door heel Europa gevierd op de vierde zondag van de vastentijd. Later werd het een algemene dag waarop moeders in het zonnetje werden gezet. Door de sector is die dag, om marketingtechnische redenen, gekaapt en over het gehele voorjaar verspreid. De Fransen gaven hun eigen draai daaraan. Zij vieren Fête des Grands-Mères (Grootmoederdag) op 6 maart en wat later, op 29 mei, Moederdag. De Nederlandse en Duitse Moederdag valt gezamenlijk op 8 mei dit jaar. Die dag wordt het sowieso druk want dan is het ook: Fête de la Victoire in Frankrijk, Bevrijdingsdag in Tsjechië, Dag van de helden in Turkmenistan, Liberation of the Republic in Slowakije, Ouderdag in Zuid-Korea …and so on…

Zin in het voorjaar

Het voorjaar lijkt nog ver weg maar toch kan het zich elk moment aandienen. De verkoop van tuinplanten gaat dan weer helemaal los. Geen grotere piek in de tuinplantenafzet dan rond die eerste warme zonnige zaterdag. Ik weet niet hoe u er aan toe bent maar ik kijk er helemaal naar uit! Grappig is dat je bij het voorjaar meteen denkt aan lekker buiten, zonnetje, BBQ, vrolijke gekleurde plantjes in de tuin en vervolgens ook het gevoel hebt dat iedereen daar dezelfde ideeën bij heeft. Er zijn echter grote verschillen hoe mensen met hun tuin/ balkon omgaan en of en hoe planten daar in passen. Ken u de ‘Dedicated Hobby-Gardener’ al?

Alleen ga je sneller, samen kom je verder

De sierteeltsector moet blijven innoveren om vooruit te komen en de Holland BV te kunnen blijven verkopen in binnen- en buitenland. Daarover zijn wij het met z’n allen eens. Toch komen door het wegvallen van collectieve bronnen de innovaties in de sector steeds verder onder druk te staan. Om dit gat op te vangen richten steeds meer bedrijven eigen innovatie teams in om hun processen te verbeteren waardoor zij de concurrentie voor kunnen blijven. Doordat meerdere bedrijven dezelfde onderzoeken doen ontstaat dubbeling. Dat roept bij mij de vraag op: waarom gaan wij steeds meer individueel en inefficiënt werken terwijl wij als sector groot geworden zijn door collectieve efficiency?

(F)LoRa netwerk

Kent u LoRa al? De energiezuinige netwerktechnologie Low Power Wide Area Networks (Long Range). Deze nieuwe techniek koppelt netwerken aan elkaar via een zender en een ontvanger (gateways). Per zendmast ligt het bereik tussen de 2,5 en 15 km. LoRa wordt alleen gebruikt voor die apparatuur waarvoor geen constante internet verbinding nodig is. Het voordeel van LoRa is dat het door containers heen te ontvangen is, een veel langere batterijduur heeft en daardoor uitermate geschikt om voor Internet of Things toepassingen te gebruiken.

Ons eigen Davos

Het prestigieuze World Economic Forum in Davos is weer voorbij. De machtigste internationale vertegenwoordigers van bedrijfsleven, overheid, wetenschap en maatschappelijke organisaties komen daar jaarlijks bijeen om wereldvraagstukken te bespreken. Ook de "young global leaders" en succesvolle start-up ondernemers geven acte de présence. Dit jaar was het thema de komst van "de vierde industriële revolutie". Wij kunnen een reeks van technologische innovaties tegemoet zien, gericht op robots, quantum computers, synthetische biologie, nanotechnologie, geavanceerde hersentechnologie, nieuwe energiebronnen, nieuwe materialen etc..

Goede voornemens

Ja, die heeft u vast ook gemaakt, dat was…. eh.. 1 januari. Alweer even geleden maar ik weet ze nog. Meer sporten, zeker 4x in de week. Of was het minimaal 2x met tenminste 1 lange wandeling? Veel naar buiten en niet teveel drinken, alleen in het weekend. De vraag is alleen wanneer begint het weekend exact? Is dat donderdag of vrijdagavond? Het eindigt in ieder geval op maandagochtend, that’s for sure. Bij ons in Amstelveen zijn veel sportscholen die gelukkig allemaal lonkende reclame maken: Basic Fit, populair onder de Poolse medewerkers, Fit for Free, vooral scholieren en calculerende alleenstaanden, Healthcity, voor de meer welvarende die gezien willen – en mogen – worden en tot slot Amstelhof of Healthcity Premium voor de Amstelveense en Aalsmeerse elite.

De hippe bloemist

Deze week is voor de 60e keer de Horecava. Uiteraard was er rond de opening veel media aandacht voor de Nederlandse horeca. Volgens het CBS gaat het restaurants en hotels weer voor de wind, zoals voor de crisis. Het zwarte schaap in de horeca familie, het café, krijgt nog steeds harde klappen. Volgens Martijn de Bruin, onderzoeker bij horecawatcher Datlinq drinken mensen overdag niet meer hun kop koffie in het ouderwetse café maar wel in de hippere concepten als Starbucks, Coffee Company en Bagels & Beans. ’s Avonds wordt de voorkeur gegeven aan een cocktailbar in plaats van een ouderwets bruin café. Het aanbod traditionele cafés is te groot, de prijzen de afgelopen jaren flink gestegen en de klant is vooral de oudere consument. Ziet u overeenkomst?

De dagverse cadeaumarkt

Uniek en eigenzinnig dat is de sierteeltsector. Uniek doordat het een combinatie is van twee unieke karakteristieken: de dagverse cadeaumarkt. Onvergelijkbaar met enig andere sector terwijl veel sectoren van zichzelf denken dat zij uniek zijn. Uniek wil niet zeggen onkwetsbaar. Zaterdag was in het NRC de economie katern gewijd aan hetzelfde thema als het seminar dat VGB en MPS afgelopen november organiseerden. Oftewel, hoe te reageren op “disruptive” ontwikkelingen. Simpel gezegd, hoe reageer je op ontwikkelingen die je niet ziet aankomen, maar je wel volledig van de kaart brengen (of zelfs vegen).