Indexatie minimumloon per 1 juli 2026
Per 1 juli 2026 wordt het wettelijk minimumloon (WML) geïndexeerd met 1,85%. Het minimumuurloon bedraagt vanaf die datum € 14,99.
Hoewel de cao-salarissen per 1 juli conform de cao-afspraken met 1% worden verhoogd, komt het nieuwe minimumloon daarmee boven de aanvangssalarissen van de eerste loonschalen uit.
Wij herinneren u eraan dat betaling van het wettelijk minimumloon verplicht is. Werkgevers zijn verplicht medewerkers minimaal het geldende minimumloon per gewerkt uur te betalen.
Sinds januari 2024 wordt het WML vastgesteld op basis van een uurloon. Dit betekent dat ook bij maand- of periodeverloning moet worden gecontroleerd of het uitbetaalde loon per gewerkt uur minimaal gelijk is aan het wettelijke minimumloon.
Ook werknemers die wegens ziekte gedeeltelijk loon ontvangen, dienen ten minste het wettelijk minimumloon te ontvangen.
Jeugdlonen
De verhoging van het WML per 1 juli heeft geen gevolgen voor de jeugdlonen. Het cao-jeugdloon ligt momenteel ruim boven het wettelijk minimumloon.
Daarnaast is recent een verhoging van de minimumjeugdlonen per 1 januari 2027 aangekondigd. Ook na deze wijziging blijft de huidige cao-staffel ruim boven het wettelijke minimum.

